poppetjes
Franken vertelt

Heb je al een sterk verhaal?

Eerst even een misverstand wegruimen: een sterk verhaal en de geschiedenis van jouw bedrijf zijn twee verschillende zaken. De historiek gaat over wie-waar-wanneer, een sterk verhaal gaat over waarom en hoe. Een sterk verhaal gaat over drijfveren en inspiratie, het vertelt waarom jouw bedrijf anders (en beter) is dan andere bedrijven.

Typerend voor elk sterk verhaal is dat het afstand neemt van de meeste cijfertjes, data en harde feiten. In de plaats komen emotioneel positief geladen elementen die op een logische manier met elkaar verbonden worden. Hoe meer verbanden tussen alle deeltjes, hoe groter de kans dat het proces begrijpen-memoriseren-reproduceren zonder ruis verloopt.

Jouw beursstand helpt, net als alle andere communicatiemiddelen die je inzet, mee het verhaal vertellen. En dus beoogt ook de stand deze drie effecten:

Structureren: Meestal is alles wat je aan de bezoeker wilt vertellen, opgebouwd uit meerdere elementen. Net als in een sprookje heb je dus een verhaallijn nodig: een logische overgang van het ene element naar het volgende. Die verhaallijn is dwingend: ze brengt structuur en verklaart waarom de dingen zijn wat ze zijn. Op de stand wordt structuur gebracht in de informatie door aparte zones te creëren voor bepaalde thema’s, door af te wisselen tussen informatiedragers (de producten zelf, displays, live toelichting door het team) en door een logische samenhang te creëren.

Emoties bespelen: Bekijk op Youtube eens wat reclamespotjes van Bertolli. Veeleer dan de rationele elementen aan te halen – olijfolie bevat veel onverzadigde vetzuren en is dus gezond(er) – bespelen ze de emoties: je ziet ‘stoute’ oudjes en krasse knarren schelmenstreken uithalen. Daardoor geraken we vertederd: op een dag zullen we net zo oud zijn en hopelijk nog net zo dynamisch. Door die vertedering onthouden we beter details. Op de stand worden beeld en licht gebruikt om jouw merk emotioneel te laden. Grote visuals waarin mensen een prominente rol spelen, bereiken andere hersencircuits en zorgen voor positieve associaties met je product of dienst.

Intact verspreiden: Verhalen ordenen de wereld om ons heen. Omdat ze zo makkelijk te reproduceren zijn, zorgen verhalen ervoor dat de informatie vlot en zonder al te veel vervormingen van het ene individu op het andere wordt overgedragen. Om te zorgen dat jouw boodschap op de stand intact verspreid wordt, moet het standontwerp onder één hoedje spelen met de andere communicatiemiddelen die ingezet worden. Niet alleen qua look & feel, maar ook inhoudelijk en wat structuur betreft.

Tell me more, tell me more?

Heb je een vraag, bedenking, opmerking, idee?

Laat het ons weten! Wij luisteren graag naar jouw verhaal.

Almost there!