De kameleon van Sint-Martens-Latem
In deze blog nemen we u mee naar het schilderachtige Sint-Martens-Latem. Daar mochten we voor L-SHOP-Team een showroom bouwen die van vorm verandert terwijl je er staat op te kijken. De slimme oplossingen die onze ontwerpers bedachten, bleken ook op de vakbeurs Sign2Com prima te functioneren.
De kameleon van Sint-Martens-Latem
Met 10 filialen en meer dan 6.500 artikelen van 120 internationale merken is de Duitse groep L-SHOP-Team de Europese marktleider in promotioneel en beroepstextiel. L-SHOP-Team België ontstond in 2015 door de overname van WIC en bedient de Belgische klanten vanuit Sint-Martens-Latem.
Om de activiteiten in een hogere versnelling te brengen, wou het Belgische filiaal een nieuwe showroom en een opvallende beursstand. Tegelijk, - of toch zo goed als. Met een deelname aan de vakbeurs Sign2Com in het achterhoofd werd eerst de showroom onder handen genomen.
Daarvoor moest een stijlvolle, maar vooral ook soepele presentatie-oplossing gevonden worden: een ontwerp dat snel en zonder technische ingrepen aangepast kan worden. Op die manier kan het Belgische team snel inspelen op de marketingacties die door het hoofdkwartier ontwikkeld worden. Nieuwe modekleuren, een themaweek rond veiligheidskledij of badtextiel, een terug-naar-school special… De showroom moet zich feilloos en snel kunnen aanpassen zonder dat er een hamer bij komt kijken.
Om nog even op die hamer terug te komen: de showroom van L-SHOP-Team is in een huurpand ondergebracht. Dat betekent onder meer: niet boren en niet breken. Het pand moet, indien nodig, met een likje verf in zijn oorspronkelijke toestand hersteld kunnen worden.
Alle schappen, opbergruimtes en scheidingswanden zijn daarom losstaande modules die schier eindeloos gecombineerd kunnen worden om een telkens ander resultaat op te leveren. De vergaderruimte waar ’s ochtends het team de koppen bij elkaar stak, is een half uurtje later alweer een demozone waar de grammages en coatings van katoen geïllustreerd worden. Op die manier wordt elke vierkante meter van het pand optimaal gebruikt.
Het kloppende hart van deze kameleon-showroom is een reeks van 20 maatgemaakte…euh…’dinges’. Displays? Ja, maar ook opbergkasten! Scheidingswanden? Ja, maar ook stalenbanken. Sfeerelementen? Ja, maar ook kledingrekken. Onze ontwerpers bedachten 9 varianten van de basismodule, met telkens een andere indeling en diverse functies.
Daardoor wordt het geheel nooit saai of eentonig, terwijl de modules duidelijk allemaal broertjes en zusjes zijn.
Centraal in de ruimte fungeren een maatgemaakt vloerkleed en een royaal bemeten tafel als visueel ankerpunt. Van daaruit dwaalt de blik van de bezoeker af naar de diverse themapresentaties die verspreid over de rest van de ruimte staan. Door subtiel met de modules te schuiven verandert de dieptewerking en worden steeds nieuwe delen van de collectie zichtbaar.
Voor de stand op de vakbeurs Sign2Com werden enkele modules uit de toonzaal weggeplukt om in Kortrijk dienst te doen als standelementen. Met een handvol accessoires werd op de stand een informele tuinsfeer geëvoceerd: een verticale tuin met levend groen, een waslijn en enkele vintage linnenmanden, een picknicktafel en twee deck chairs... Voor de bezoekers was de stand van L-SHOP-Team een beetje als thuiskomen in je eigen stadstuintje.
Minder is beter
Het principe ‘less is more’ geldt ook voor de manier waarop je in een beursstand een bepaalde sfeer oproept. Vaak volstaan enkele details om bij de bezoeker een dwingende associatie tot stand te brengen. Dankzij onze solide ervaring weten we precies welke accenten en accessoires voor het gewenste effect zorgen.