jardinico
Franken vertelt

Standenbouw: 5 vragen die het verschil maken

Wat wil ik?

Er zijn honderden goeie redenen om aan een beurs deel te nemen, maar die zijn niet allemaal op jouw situatie van toepassing. Wil je vooral nieuwe contacten leggen of bestaande klanten ontmoeten? Neem je een keer of meerdere malen deel? Aan welke beurzen? Wil je producten demonstreren of focus je op verdiepende gesprekken die in alle rust kunnen plaats vinden? De antwoorden op al die vragen bepalen de krachtlijnen van de stand: open of eerder gesloten standenbouw, traditionele houtbouw of een combinatie met een modulair bouwsysteem, uiteenlopende standoppervlaktes, hergebruik van standelementen in de showroom…

Wie zijn mijn bezoekers?

Niet alle bezoekers van de beurs zijn voor jou even relevant. Wie wil je straks over de vloer krijgen? Kennen zij jouw producten en jouw merk? Welke associaties maken ze het vaakst? Met welke andere communicatiemiddelen wil je hen bereiken? De antwoorden op deze vragen geven de ontwerper houvast om bepaalde standonderdelen en standfuncties extra in de verf te zetten. In de standenbouw kan rekening gehouden worden met extra grote bedrijfslogo’s, geanimeerde productdemonstraties, afgezonderde spreekruimtes enz.

Wat willen mijn bezoekers?

Over smaken en kleuren valt niet te twisten. Over wat een goeie beursstand is eigenlijk ook niet. Die vertelt mee een verhaal dat bezoekers aanspreekt. Hoe? Door in te zoomen op gebruikersvoordelen. De standenbouwer maakt de vertaalslag van (verkoop)argumenten in een brochure naar een fysieke aanwezigheid die via een handvol woorden, maar vooral via krachtige beelden bezoekers overtuigt: hier moet je zijn! Aan deze professionals kan je je probleem toevertrouwen! Met hen is het prettig zakendoen!

Wat doet mijn product?

Er is wat inlevingsvermogen voor nodig om een scherp beeld te krijgen van wat jouw product bij de klant of eindgebruiker doét. En er is wat verbeeldingskracht voor nodig om dat een tastbare, driedimensionale vorm te geven. Standenbouw is veel meer dan zomaar een tijdelijke onthaal- en demoruimte optrekken. Het is in de eerste plaats het probleemoplossend vermogen van een product op een heldere, visueel boeiende en overtuigende manier tot leven brengen.

Welke herinnering?

Voor de beursbezoeker is het verblijf op jouw stand een korte, maar intensieve confrontatie waarbij alle zintuigen geprikkeld worden. Maar welke boodschap wil je dat er straks in het geheugen van de bezoeker blijft hangen? De standenbouw beïnvloedt op meerdere manieren wat er bij de bezoeker blijft hangen: door de gebruikte visuals, door de demo’s, maar bijvoorbeeld ook door de eyecatcher die ingezet werd, door de gesuggereerde looprichting of door het integreren van licht, geluid of geur.

Neem je straks aan een beurs deel? Deze vijf vragen moet je vooraf samen met de ontwerper beantwoorden om met een krachtig standontwerp voor de pinnen te kunnen komen. Wat wil ik? Wie zijn mijn bezoekers? Wat willen mijn bezoekers? Wat doet mijn product? en Wat moeten bezoekers zich na de beurs herinneren?

Tell me more, tell me more?

Heb je een vraag, bedenking, opmerking, idee?
Laat het ons weten! Wij luisteren graag naar jouw verhaal.

Almost there!