winkelinrichting die werkt
Franken vertelt

5 tips voor een winkelinrichting die wérkt

Je houdt van jouw producten én je verkoopt graag? Mooi! Het is een uitstekende basis om het even over winkelinrichting te hebben en je deze gouden tips aan de hand te doen:

1)     Maak strenge keuzes

Klanten die jouw zaak binnenkomen, hebben doorgaans een probleem: er is te veel keuze. Dat werkt verwarrend, creëert keuzestress en vertroebelt het traject naar een koopbeslissing. Probeer niet je hele voorraad in de winkelruimte uit te stallen, maar maak keuzes in functie van het seizoen, de voorkeuren van je doelpubliek en de marges die door diverse artikelen gegenereerd worden. Zoek het evenwicht tussen uiteenlopende consumentenvoorkeuren enerzijds en het principe ‘less is more’ anderzijds.

2)     Verkoop sfeer

Of een product een klant aanspreekt, wordt slechts voor de helft door de productkenmerken bepaald. Sfeer en beleving spelen een doorslaggevende rol in het vastleggen van de voorkeur. Deel de winkelruimte in min of meer afzonderlijke zones in die elk een eigen karakter hebben. Combineer bij de winkelinrichting grote sfeerbeelden en lichtaccenten om de klant door het aanbod te loodsen en de aandacht op de producten te vestigen.

3)     Kies de klantenkant

Gebruik de leefwereld van de klant als ijkpunt voor de winkelinrichting: wat associeert hij of zij met de naam van de winkel? Welke verwachtingen worden door de etalage gecreëerd? Worden die verwachtingen ook ingelost? Beschouw elke sfeerzone in de winkel als een episode van het verhaal dat je wilt vertellen en zorg dat de gesuggereerde looprichting dezelfde logische opbouw volgt. Bouw hier en daar visuele rustpunten in. Als de oppervlakte dat toelaat, kan je bij de winkelinrichting ook fysieke rustpunten voorzien.

4)     Ga voor schaalbaar  

Sommige artikelen zijn als een dieselmotor. Ze hebben tijd nodig om op kruissnelheid te komen, maar eenmaal warm gelopen, is er geen houden meer aan. Met een schaalbare of moduleerbare winkelinrichting kan je de beschikbare ruimte voor elk van de sfeerzones aanpassen in functie van de populariteit, zonder dat het hele interieur vertimmerd moet worden. Met verschuifbare panelen en aanpasbare verlichting zet je in een oogwenk alle delen van de winkeloppervlakte naar je hand.

5)     Varieer op het thema

Niks is schadelijker voor de kooplust dan gewenning. Klanten willen bij elk bezoek iets nieuws ontdekken. Zorg dat de winkelinrichting voldoende soepelheid toelaat, zodat je voortdurend kan variëren op thema’s zonder dat de uitstraling en de sfeer van de verkoopruimte averij lopen. Experimenteer met decoratieve objecten, maar zorg dat ze nooit de verkoopartikelen voor de voeten lopen.

Tell me more, tell me more?

Heb je een vraag, bedenking, opmerking, idee?
Laat het ons weten! Wij luisteren graag naar jouw verhaal.

Almost there!