Franken Standenbouw standbouw Afbeelding Voor Elk Wat Wils

U kent de uitdrukking ‘voor elk wat wils’. De ene wil het zus, een ander zo. En als je ze allebei te vriend wilt houden, moet je zorgen dat je op hun beider verwachting inspeelt. Ook met het standontwerp? Ja, ook met het standontwerp!


Voor elk wat wils?

Heeft u er een idee van welk percentage van de bezoekers naar de beurs komt om te kopen? Het percentage verschilt erg van beurs tot beurs – een doos suikerwafels op ene horecabeurs gaat iets vlotter van de hand dan een nieuwe productielijn op een beurs voor industriële automatisering – maar het percentage ‘echte kopers’ wordt altijd hoger ingeschat dan het werkelijk is. Een vakbeurs waar 30% van de bezoekers een concrete aankoopintentie heeft, is een sterke vakbeurs.

Wat komen al die andere mensen dan op de beurs doen? Elk individu heeft natuurlijk zijn of haar eigen drijfveren en motieven, maar toch kan je al die beweegredenen in drie grote groepen onderbrengen: informatie, transactie en erkenning. Alle drie overgoten met een sausje dat we het best als entertainment kunnen omschrijven.


  • Informatie: Veruit de belangrijkste drijfveer voor beursbezoekers is informatie. Bezoekers hebben een vraag of een probleem en gaan op de beurs op zoek naar een oplossing. Afhankelijk van het soort probleem is die informatie heel technisch en gedetailleerd of meer algemeen van aard.
  • Transactie: De drijfveer transactie hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat er ook effectief op de stand een contract getekend wordt. Het gaat in dat geval om verdiepende gesprekken die deel uitmaken van het aankoopproces en handelen over de randvoorwaarden voor de toekomstige transactie.
  • Erkenning: Een bezoek aan een vakbeurs heeft ook een sociale functie. De bezoeker wil deel uitmaken van een groep professionals, collega’s ontmoeten, erbij horen. En hij of zij krijgt ook graag een blijk van erkenning van bestaande zakelijke contacten.


Om goed te zijn, beantwoorden aan elk van die drijfveren een reeks specifieke activiteiten die op min of meer aparte zones van de stand hun plek krijgen. Een transactie bedisselen doe je in een sfeer van discretie en vertrouwen, een beetje weg van indiscrete blikken. Van informatie wil je dat ze bij zoveel mogelijk mensen terecht komt, dus daarvoor kies je een brede zone bij het gangpad. En erkenning?  Ach, iedere beursbezoeker heeft recht op een beetje erkenning. En naar Belgische traditie lukt dat het best bij de toog, met een natje en een droogje.


Benieuwd hoe Franken in uw stand de zones opdeelt? Contacteer ons voor een eerste schets!

Deel dit nieuwsbericht