Franken Standenbouw standbouw C-NA-Franken-standenbouw-Kwaremont-Renovatie-keuken-t-Palet-2014-Fotografie-Valerie-Clarysse-10 Franken Standenbouw standbouw C-NA-Franken-standenbouw-Kwaremont-Renovatie-keuken-t-Palet-2014-Fotografie-Valerie-Clarysse-10-symbool Franken Standenbouw standbouw C-NA-Franken-standenbouw-Kwaremont-Renovatie-keuken-t-Palet-2014-Fotografie-Valerie-Clarysse-10-x

Minder producten en meer sfeer, inleven in de leefwereld van de klant, aanpassen aan de populariteit van productgroepen en voortdurend variëren. Een winkelruimte of een andere commerciële ruimte die met deze vijf basisprincipes in het achterhoofd vormgegeven werd, biedt u alle troeven om meer te verkopen.


U houdt van uw producten én u verkoopt graag? Mooi! Het is een uitstekende basis om het even over winkelinrichting te hebben en u deze gouden tips aan de hand te doen:


1)     Maak strenge keuzes

Klanten die uw zaak binnenkomen, hebben doorgaans een probleem: er is te veel keuze. Dat werkt verwarrend, creëert keuzestress en vertroebelt het traject naar een koopbeslissing. Probeer niet uw hele voorraad in de winkelruimte uit te stallen, maar maak keuzes in functie van het seizoen, de voorkeuren van uw doelpubliek en de marges die door diverse artikelen gegenereerd worden. Zoek het evenwicht tussen uiteenlopende consumentenvoorkeuren enerzijds en het principe ‘less is more’ anderzijds.


2)     Verkoop sfeer

Of een product een klant aanspreekt, wordt slechts voor de helft door de productkenmerken bepaald. Sfeer en beleving spelen een doorslaggevende rol in het vastleggen van de voorkeur. Deel de winkelruimte in min of meer afzonderlijke zones in die elk een eigen karakter hebben. Combineer bij de winkelinrichting grote sfeerbeelden en lichtaccenten om de klant door het aanbod te loodsen en de aandacht op de producten te vestigen.


3)     Kies de klantenkant

Gebruik de leefwereld van de klant als ijkpunt voor de winkelinrichting: wat associeert hij of zij met de naam van de winkel? Welke verwachtingen worden door de etalage gecreëerd? Worden die verwachtingen ook ingelost? Beschouw elke sfeerzone in de winkel als een episode van het verhaal dat u wilt vertellen en zorg dat de gesuggereerde looprichting dezelfde logische opbouw volgt. Bouw hier en daar visuele rustpunten in. Als de oppervlakte dat toelaat, kunt u bij de winkelinrichting ook fysieke rustpunten voorzien.


4)     Ga voor schaalbaar  

Sommige artikelen zijn als een dieselmotor. Ze hebben tijd nodig om op kruissnelheid te komen, maar eenmaal warm gelopen, is er geen houden meer aan. Met een schaalbare of moduleerbare winkelinrichting kunt u de beschikbare ruimte voor elk van de sfeerzones aanpassen in functie van de populariteit, zonder dat het hele interieur vertimmerd moet worden. Met verschuifbare panelen en aanpasbare verlichting zet u in een oogwenk alle delen van de winkeloppervlakte naar uw hand.


5)     Varieer op het thema

Niks is schadelijker voor de kooplust dan gewenning. Klanten willen bij elk bezoek iets nieuws ontdekken. Zorg dat de winkelinrichting voldoende soepelheid toelaat, zodat u voortdurend kan variëren op thema’s zonder dat de uitstraling en de sfeer van de verkoopruimte averij lopen. Experimenteer met decoratieve objecten, maar zorg dat ze nooit de verkoopartikelen voor de voeten lopen.

Het Franken team denkt graag mee over uw nieuwe winkelinterieur. Klik hier voor een prikkelend kennismakingsgesprek.

Meer tips over winkelinrichting? Die vindt u op deze pagina.  


Franken – winkelinrichting die werkt 

Franken ontwerpt, bouwt en installeert alle interieurelementen voor een winkelinrichting waarin beleving centraal staat.

Deel dit nieuwsbericht